Nu de Corona-crisis in volle gang is, en er nog geen zicht is op een einde aan de maatregelen die we allemaal moeten treffen om de besmetting zo min mogelijk te verspreiden, zijn alle vakantie-plannen die je al gemaakt had een stuk minder zeker dan ze leken.

Veel geplande, geboekte en meestal ook al betaalde reizen in het voorjaar zijn inmiddels door de reisaanbieders geannuleerd. Reeds betaalde tickets moeten door de reisaanbieder worden terugbetaald als de reis geannuleerd wordt. Veel reisaanbieders bieden in plaats daarvan aan de reis om te boeken naar een later moment. Vanzelfsprekend geven de reisaanbieders daar de voorkeur aan, maar je hoeft er niet mee akkoord te gaan. Wel is het zo dat je voucher in voorkomend geval door de Stichting Garantiefonds Reisgelden wordt gegarandeerd, terwijl dat bij een terugbetaling niet zo is.

De verplichting om terug te betalen geldt overigens alleen voor dat deel van de reis dat geannuleerd wordt. Als je dus naast je vlucht die geannuleerd wordt ook nog hotels gereserveerd had of een auto gehuurd, dan moet je bij de aanbieder daarvan zelf zijn om eventueel geld terug te krijgen als ook dat hotel of die huurauto geannuleerd wordt. Voor een pakketreis geldt dat die geheel moet worden terugbetaald als er geannuleerd wordt.

Als echter je reis niet door de reisaanbieder geannuleerd wordt, bijvoorbeeld je geboekte vakantiepark op Texel, of een binnenlandse vlucht in de VS (eigen ervaring), dan is de reisaanbieder niet verplicht om je te compenseren. Als er voor het gebied waar de reis zou gaan plaatsvinden een negatief reisadvies geldt (oranje of rood), dan zijn er reis- en annuleringsverzekeringen die je schade vergoeden, maar dat geldt zeker niet voor alle verzekeringsmaatschappijen. Check daar dus je polisvoorwaarden voor. Het reisadvies voor het gebied waar je heen zou gaan kun je nagaan op een site van de Rijksoverheid.

Dan zijn er tenslotte nog tickets die je mogelijk al geboekt had, maar waarvan de luchtvaartmaatschappij failliet gaat nog voordat de vlucht kon worden geannuleerd. Tenzij daar een aparte verzekering voor was afgesloten, heb je dan alleen als schuldeiser van de luchtvaartmaatschappij recht op een deel van het geld dat beschikbaar is voor alle schuldeisers samen. Meestal is het resultaat daarvan dat je niets terug krijgt omdat de schulden zoveel groter zijn dan het beschikbare kapitaal, en er diverse partijen voorrang hebben bij de betaling van uw vordering (hypotheekhouders, de belastingdienst, het UWV). Een andere mogelijkheid is er soms als het vliegticket met een creditcard betaald is, dan kan de betaling door de creditcardmaatschappij aan de luchtvaartmaatschappij betwist worden. Lees in de voorwaarden van je creditcard wat hier de voorwaarden voor zijn.

Conclusie

Niet in alle gevallen betaalt de reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij je geld terug als je vakantie wordt geannuleerd vanwege corona. Als je twijfelt aan de voorwaarden van de reisverzekering of je vreditcard, kan je altijd eens bij ons aankloppen.

Zoals altijd is het eerste half uur van een gesprek met ons gratis. Nu doen we die gesprekken even telefonisch of per e-mail, normaal gesproken doen we dat graag face to face.